Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2014 02:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Wajong en bijverdienste 
Auteur Bericht

Bericht Wajong en bijverdienste
Hallo, ik heb een wajonguitkering.
Weet iemand of het toegestaan is om daarbij iets bij te verdienen?

12 okt 2009 09:56
Profiel

Bericht Re: Wajong en bijverdienste
Beste Aubergientje,

Wanneer je in staat bent om te werken, is het natuurlijk toegestaan om te gaan werken. Dit moet je dan ook melden bij het UWV.

Ik ga ervan uit dat je het hebt over werk tegen loon. Je uitkering kan dan minder worden (of geheel stoppen). Dit hangt van je loon af. Je arbeidsongeschiktheidspercentage blijft in de eerste vijf jaar gelijk, zodat je op je (gehele) Wajong kan terugvallen (mocht je het niet trekken).

Werk je na vijf jaar nog? Dan volgt er een keuring. Je arbeidsongeschiktheidspercentage kan dan lager vallen. Je uitkering gaat dan ook omlaag.

Mocht je nog informatie nodig hebben rondom Wajong en werken, dan kun je via http://winkel.weldergroep.nl/ onze brochure ‘ Wajong en werken’ bestellen.

Is dit een antwoord op jouw vraag?

12 okt 2009 11:00
Profiel

Beste Roumaysae,
Dank voor je reaktie, maar ik ben er nog niet mee geholpen.
In mijn geval zou het alleen maar gaan over het sporadisch verkopen van iets wat ik zelf gemaakt heb.
Ik heb dit nog nooit gedaan. Stel nu dat ik een zelfgedraaid vaasje van keramiek verkoop, moet ik dat
dan ook direct opgeven? Ik schilder, schrijf en teken ook.

Ik zou misschien ook mapjes kaarten kunnen verkopen in de toekomst.
Heb twee halve kunstopleidingen gedaan, afgebroken ivm ziekte.
Veel geinvesteerd in creativiteit. In 1 ding gaat al heel veel werk zitten.

Als ik daar dan bijv. 10 euro voor wil krijgen en het vervolgens weer in moet leveren, dat is zo
demotiverend. Toch is dit misschien de enige weg voor mij.

Veel mensen raden me het zwarte circuit aan, maar dat zie ik niet zitten. Heb je een tip?

Hoe zie jij dit?

27 okt 2009 12:12
Profiel

beste Aubergientje,

Kan mij voorstellen dat als je iets sporadisch verkoopt het dan meteen moet inleveren. In principe moet je alles wat als loon uit werk kan worden uitgelegd opgeven bij UWV. Ook een zelfgedraaide vaas dus. In jouw sitiatie zou je kunnen zeggen dat je als een kunstenaar iets verkoopt. In dat geval zou je aangemerkt kunnen worden als ondernemer of zelfstandig beroepsbeoefenaar.

Ik realiseer mij dat ik nu niet makkelijker voor je maak: als je als ondernemer/beroepsbeoefenaar gaat werken gelden er weer aparte regels rond bijverdienen. Maar er verandert meer: je moet dan een aantal zaken regelen bij de Kamer van Koophandel, belastingdienst etc. Je kan je in dit geval het beste wenden tot startersinitiatieven in jouw omgeving. Er is vaak goede expertise daar aanwezig. En je kunt er vijblijvend in rond kijken of dit iets voor je is.

Voor bijverdienen gelden andere regels. Er wordt gekeken binnen een periode van 5 jaar een gemiddelde van wat uw winst is. Na 5 jaar kan er dan worden bekenen wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Hoe minder je verkoopt hoe lager je winst, hoe groter de kans dat wat je verdient je kunt behouden.

Hebben andere wajongers met een eigen bedrijf nog een aanvulling hierop of een voorbeeld hoe je het zelf hebt opgepakt?

Groet,
Peter L.

28 okt 2009 15:21
Profiel WWW

Beste Peter,
Bedankt voor je reaktie.
Ik zal eens zien wat ik ermee kan hier in de omgeving.
Wie weet waar het allemaal nog toe leidt.

Groetjes
Aubergientje.

28 okt 2009 15:33
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur