Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 apr 2014 22:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 teveel aan wajong wordt teruggevorderd 
Auteur Bericht

Bericht teveel aan wajong wordt teruggevorderd
Van 1 ja.2008 tot 1 ja. 2010 is mijn overheidspensioen gekort op mijn arbeidsongeschiktheiduitkering.
Hierdoor heeft de uwv een bruto bedrag van 675,55 teveel aan mij betaald.
Nu wordt dit binnenkort teruggevorderd.
In september heb ik 2x 350 ontvangen . Ik dacht 1x van de wao en 1x van de wia.
In november kreeg ik een brief dat 350 voor 12 dec. terug betaald moest worden.
Ik had het geld al uitgegeven en heb met hangen en wurgen dit bedrag terugbetaald.
Met een uitkering op bijstandsniveau is dit meer dan een derde maandinkomen.
11 dec. kreeg ik dus dit bericht over de 675 terug betalen.
Zij maken de fouten en ik moet het maar op zien te hoesten, terwijl ik geen spaarpotje kan maken met zo'n lage uitkering!!!!.
Ik kan bezwaar aantekenen, maar wat zou daar in moeten staan ???
(en er staat al bij: bezwaar aantekenen betekent niet dat u uitstel van betaling krijgt.)

16 dec 2009 16:36
Profiel

Bericht Re: teveel aan wajong wordt teruggevorderd
Beste Anne Miek,

Heel erg vervelend als je geld terug moet betalen aan UWV, zeker met een laag inkomen. Het klopt inderdaad dat het aantekenen van bezwaar niet betekent dat je voorlopig moet betalen. Betalen moet je dus wel, en als je je bezwaar wint krijg je dit bedrag weer terug.

In de eerste plaats raad ik je aan om na te gaan of het terecht is dat je uitkering is gekort. Heb je een flexpensioen (een pensioen waarbij je zelf kiest wanneer deze ingaat) dan zou het volgens de site van het UWV zelf geen invloed mogen hebben.
Je eerste stap is dus contact opnemen met UWV via 09009294 en vragen naar de reden van de korting. Op basis daarvan kun je dan beslissen om bezwaar te maken. De reden die je aanvoert is dan dat de inkomsten die je hebt een flexpensioen betreffen en dus niet van invloed kunnen zijn. Ga ook na voor jezelf wat voor soort pensioen je ontvangt, er zijn meerdere mogelijkheden. En de invloed daarvan kan weer wel zijn dat de inkomsten invloed hebben op je uitkering.

Je tweede stap is dan bezwaar maken tegen de beslissing van UWV. De derde stap die je kan nemen is een betalingsregeling vragen. Je moet wel redelijkerwijs in staat zijn om terug te betalen. Met UWV kun je verdere afspraken maken over wat je aflost per maand. Je kunt eventueel even langs buro sociaal raadslieden in je woonplaats/regio. Die kunnen (gratis) voor je nagaan wat je kunt aflossen. (Dit noemen ze ook wel de aflossingscapaciteit). Daarmee kun je voorkomen dat je ineens veel geld op tafel moet leggen.

Sterkte en succes met je bezwaar, hoor graag verder van je hoe het is afgelopen.

21 dec 2009 12:00
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur